Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden

Laatst bijgewerkt 7 maart 2023

  1. Identiteit van de verkoper
    1. Wij zijn:

nv Wellens Men

Lichtaartseweg 2/1

2200 Herentals

E-mailadres: klantenservice@wellensmen.be

Telefoonnummer: 014/21.14.41

Ondernemingsnummer (KBO): 0413.792.496

Bankrekeningnummer: BE19 1431 1173 5112

www.wellensmen.be

  1. Toepasselijkheid & voorwaarden
    1. Onze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten met jou als Consument (Consument: iedere natuurlijke persoon die, uitsluitend voor niet-beroepsmatige doeleinden, een overeenkomst op afstand sluit om op de markt gebrachte producten of diensten te verwerven of gebruiken).
    2. Wij leveren enkel in België, Nederland, Frankrijk, Luxemburg of Duitsland. Als je een leveringsadres in een ander land opgeeft, kunnen we je bestelling weigeren.
    3. Om een bestelling te kunnen plaatsen, moet je minstens 18 jaar oud zijn. Als je geen 18 bent, vragen we je om de bestelling door je ouders of wettelijke voogd te laten plaatsen. Als we merken dat een minderjarige een bestelling heeft geplaatst, kunnen we deze bestelling alsnog weigeren.
    4. Je kan onze Algemene Voorwaarden steeds terugvinden op onze website. Het plaatsen van een bestelling op de website geldt als uitdrukkelijke aanvaarding van onze Algemene Voorwaarden. We vragen je echter nog een keer om uitdrukkelijk te bevestigen dat je de Algemene Voorwaarden hebt gelezen en goedgekeurd wanneer je een bestelling plaatst.
    5. Als je online bestelt bezorgen we je bovendien samen met de bestellingsbevestiging (of ten laatste bij de levering) een kopie van deze Algemene Voorwaarden in een formaat dat je kan opslaan of afdrukken. We raden je aan om dit altijd te doen.
    6. Als er naast deze Algemene Voorwaarden ook bijkomende bijzondere voorwaarden van toepassing zijn, geldt bovenstaande ook voor de bijzondere voorwaarden. Als onze Algemene Voorwaarden strijdig zouden zijn met die bijzondere voorwaarden, dan kan jij als consument altijd de voor jou meest voordelige tekst inroepen.
  2. Ons aanbod en jouw bestelling
    1. Als een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onderworpen is aan bepaalde voorwaarden, vermelden we dit uitdrukkelijk in ons aanbod.
    2. We beschrijven altijd zo volledig en nauwkeurig mogelijk wat we je verkopen en hoe het bestelproces zal verlopen. De beschrijving is in elk geval voldoende gedetailleerd zodat je een goede beoordeling kan maken. Als we gebruik maken van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden goederen. Vergissen is echter menselijk en als we ons overduidelijk vergist hebben, zijn we niet verplicht om alsnog te leveren.
    3. Wij hebben een professionele fotostudio om foto’s te maken van alle producten. De kleur/pasvorm die op het scherm van jouw computer getoond wordt, kan echter verschillen vertonen met de werkelijke kleur/pasvorm van het artikel.  Wij doen er echter alles aan om onze producten zo goed mogelijk in beeld te brengen zodat jij als klant voldoende en correcte informatie krijgt.
    4. Om een product aan te kopen, voeg je het product toe aan je winkelmandje. Nadien geef je je contactgegevens, leveringsgegevens en facturatiegegevens in. Vervolgens kies je je wijze van levering: levering aan het adres van uw keuze. Bij de laatste stap krijg je een overzicht van je bestelling, aanvaard je onze Algemene Voorwaarden en bevestig je je betaling door het indrukken van de bestelknop met als bijschrift “bestelling met betalingsverplichting”. Als je deze stappen hebt doorlopen, is je aankoop definitief.
    5. Je bestelling is compleet en de overeenkomst tussen ons is definitief zodra we je bestelling bevestigen per mail en zodra we voor je betalingstransactie de goedkeuring door de uitgever van de kaart ontvangen hebben. We aanvaarden de volgende betaalmiddelen: debetkaart, kredietkaart en PayPal. Als de uitgever van je kaart weigert om in te stemmen met je betaling aan ons, kunnen wij niet verantwoordelijk worden gesteld voor vertragingen bij de levering en/of niet-levering van jouw bestelling. Bestellingen zonder geldige betaling op naam van de geregistreerde kaarthouder worden niet aanvaard of verwerkt.
  3. Herroepingsrecht
    1. Als je als consument goederen bij ons koopt, heb je 14 dagen lang het recht om te beslissen dat je de goederen niet wil houden. Deze termijn van 14 dagen gaat in vanaf de levering. Je kan je bestelling dan terugsturen, zonder betaling van een schadevergoeding en zonder dat je hiervoor een reden moet geven (de retourkosten zijn voor jouw rekening).
    2. Het herroepingsrecht is niet van toepassing op: 
  • Verzegelde goederen die na levering geopend zijn om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne; 
  • Gepersonaliseerde goederen, zoals maatwerk kostuums of geretoucheerde artikelen, omdat deze specifiek op jouw maat gemaakt werden. 
  1. Je moet de goederen naar ons terugsturen binnen 14 dagen nadat je ons hebt laten weten dat je de overeenkomst wenst te herroepen. De kosten van het terugzenden van de goederen komen voor jouw rekening. We zullen aangeven wat de kostprijs hiervan is (of een raming maken, als dit niet redelijkerwijze op voorhand kan worden berekend). 
  2. We betalen je de volledige aankoopprijs terug binnen 14 dagen nadat we de goederen hebben teruggekregen of totdat je hebt aangetoond dat je de goederen hebt teruggezonden, al naar gelang welk tijdstip eerst valt. 

De terugbetaling gebeurt met hetzelfde betaalmiddel als waarmee je zelf hebt betaald.

  1. Tijdens de eerste 14 dagen na de levering verwachten we dat je zorgvuldig omgaat met de bestelling en de verpakking. Als je de goederen nog wil kunnen terugsturen, mag je ze enkel in die mate uitpakken of gebruiken als nodig is om te kunnen beoordelen of je het goed wenst te behouden (zoals je in een winkel zou kunnen doen). Teruggestuurde goederen mogen bijvoorbeeld gepast, maar niet gebruikt zijn. Als je de goederen terugstuurt, moet dit gebeuren met alle geleverde toebehoren, in de originele staat, indien mogelijk samen met de originele verpakking, en rekening houdende met onze instructies.

Als je verder gaat dan nodig was om de eigenschappen van de goederen te kunnen beoordelen en het goed is hierdoor in waarde verminderd, dan kunnen we een evenredige waardevermindering toepassen bij de terugbetaling.

  1. Je kan je pakket terugsturen met de post of met een koerierdienst.
  2. Om je herroepingsrecht snel en correct uit te oefenen, kan je het hieronder vermelde formulier invullen en dit opsturen naar Lichtaartseweg 2/1, 2200 Herentals. Wij zullen je per e-mail een ontvangstbevestiging van jouw herroeping sturen.

MODELFORMULIER VOOR HERROEPING

Dit formulier alleen invullen en terugzenden als je de overeenkomst wilt herroepen.

(*) Doorhalen wat niet van toepassing is.

- Aan Wellens Men, Lichtaartseweg 2/1, 2200 Herentals, klantenservice@wellensmen.be

- Ik/Wij (*) deel/delen je (*) hierbij mede dat ik/wij (*) de overeenkomst betreffende de verkoop van de volgende goederen (*)/dienst (*) herroep/herroepen.

- Besteld op (*) / ontvangen op (*):

- Naam/Namen van de consument(en):

- Adres van de consument(en):

- Handtekening van de consument(en) (alleen wanneer dit formulier op papier wordt ingediend):

- Datum:

 

  1. Prijs
    1. Tijdens de periode die we in ons aanbod vermelden, wijzigen onze prijzen niet, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in BTW-tarieven.
    2. Onze prijzen zijn inclusief alle belastingen, BTW, taksen en diensten. Je komt dus nooit voor verrassingen te staan.
    3. We rekenen bovenop de prijs van jouw bestelling wel verzendkosten aan van 7,50 euro voor bestellingen onder de 75,00 euro.  Als we in individuele gevallen beslissen om te leveren aan landen buiten de EU, zijn de leveringskosten ten laste van de koper. Het bedrag hiervan wordt meegedeeld na aanvraag van de koper. .
    4. We kunnen wel beslissen om bovenop de aankoopprijs ook de verzendkosten aan te rekenen. In dat geval melden we dat altijd voordat je je bestelling definitief plaatst.
  2. Betaling
    1. Wij kunnen enkel een betaling via de betaalmodules op onze website aanvaarden. Dit zijn de betaalmiddelen die aangeboden worden door onze payment provider Shopify payments en Mollie (Visa, MasterCard, Maestro en Bancontact).
    2. Om een veilige online betaling te garanderen en de veiligheid van uw persoonlijke gegevens te waarborgen, worden de transactiegegevens gecodeerd met SSL-technologie over het net verzonden. Om met SSL te betalen, hebt u geen speciale software nodig. U kunt een beveiligde SSL-verbinding herkennen aan het “slotje” in de statusbalk van uw browser.
  3. Cadeaubonnen
    1. Onze cadeaubonnen blijven 1 jaar geldig vanaf de datum van aankoop.         
    2. Herenkleding Wellens is niet aansprakelijk voor verlies of diefstal van cadeaubonnen. Bij diefstal of verlies kan de klant ons verwittigen via klantenservice@wellensmen.be
    3. Wij kunnen niet aansprakelijk gesteld worden wanneer een cadeaubon door derden onrechtmatig gebruikt wordt. Indien een cadeaubon slechts voor een gedeelte wordt opgebruikt kan de klant het resterende bedrag onder dezelfde voorwaarden opgebruiken. Cadeaubonnen zijn strikt persoonlijk en kunnen slechts éénmaal worden gebruikt daarna vervalt de cadeaubon.
  4. Conformiteit en garantie
    1. Wij garanderen dat onze goederen conform zijn aan je bestelling en voldoen aan de normale verwachtingen die je ervan mag hebben, rekening houdende met de specificaties van het product. Wij garanderen natuurlijk ook dat onze goederen voldoen aan alle Belgische wetten zoals deze bestaan op het ogenblik van je bestelling.
    2. Mocht het geleverde goed toch niet conform je bestelling zijn, dan heb je als consument recht op de wettelijke garantie van 2 jaar. Dit betekent dat als je binnen 2 jaar na de levering van het goed een verborgen gebrek of defect ontdekt, je dit kosteloos door ons kan laten herstellen of vervangen.
    3. Voor zover dit mogelijk en redelijk is, heb je de keuze tussen herstelling of vervanging. Enkel wanneer de herstelling of de vervanging buitensporig of onmogelijk is, of niet binnen een redelijke termijn kan worden uitgevoerd, heb je het recht om een prijsverlaging of de ontbinding van de verkoopsovereenkomst te eisen.
  5. Levering en uitvoering
    1. Alle goederen worden geleverd op het adres dat je hebt aangegeven bij je bestelling.
    2. Wanneer een artikel in stock is en besteld wordt voor 12u00 op werkdagen, wordt het in principe aangeboden op jouw leveringsadres binnen 48 uur in België en Nederland of, bij uitzonderlijke leveringen buiten België en Nederland, binnen 72 uur. Afwijkende leveringstermijnen worden jou voorafgaand aan jouw bestelling meegedeeld.
    3. Als wij niet tijdig kunnen leveren, verwittigen wij je altijd voor het verstrijken van de voorziene leveringstermijn. We spreken dan samen met jou een nieuwe leveringstermijn af. Als wij ook deze tweede termijn niet halen, dan mag je als consument de overeenkomst kosteloos ontbinden. Wij betalen je dan binnen 30 dagen na de ontbinding terug.

Als wij je niet verwittigen voor het verstrijken van de initieel voorziene leveringsdatum, dan mag je als consument bij het verstrijken van die termijn al onmiddellijk de overeenkomst kosteloos ontbinden. Wij betalen je dan binnen 30 dagen na de ontbinding terug.

  1. Onze verzendingen gebeuren steeds op ons risico. Je hoeft je dus geen zorgen te maken om goederen die verloren gaan of beschadigd geraken in de post. Als je ons echter goederen terugzendt binnen de 14 dagen na aankoop omdat je ze liever niet wil houden, ben jij verantwoordelijk voor het transport.
  2. Zichtbare gebreken moet je zo snel mogelijk en zeker binnen de 3 dagen na de levering melden met bijgevoegd foto's van de verpakking en beschadigde of niet conforme goederen. Als we het hebben over zichtbare gebreken denken we bijvoorbeeld aan goederen die tijdens het transport werden beschadigd, niet overeenstemmen met de artikelen die op de leveringsbon vermeld staan of niet overeenkomen met de artikelen die je had besteld (zichtbare gebreken).
  3. Wij zijn niet aansprakelijk voor enige gevolgschade wegens laattijdige levering of niet-levering door onze transporteur. Onze aansprakelijkheid blijft in elk geval beperkt tot de waarde van de artikelen waarvan je aantoont dat je ze niet hebt ontvangen.
  4. Overmacht
    1. In geval van overmacht zijn wij niet gehouden onze contractuele verplichtingen na te komen. In dat geval kunnen wij ofwel onze verplichtingen opschorten zolang de overmachtsituatie duurt, ofwel de overeenkomst definitief ontbinden. Omdat er sprake is van overmacht zijn wij hierbij geen schadevergoeding verschuldigd aan jou.
    2. Overmacht is elke omstandigheid buiten onze wil en controle die de nakoming van onze verplichtingen geheel of gedeeltelijk verhindert. Hieronder begrijpen wij onder meer, stakingen, brand, bedrijfsstoringen, energiestoringen, storingen in een (telecommunicatie-)netwerk of verbinding of gebruikte communicatiesystemen en/of het op enig moment niet beschikbaar zijn van onze website, niet of niet-tijdige levering van toeleveranciers of andere ingeschakelde derden.
  5. Intellectuele eigendomsrechten
    1. Onze website, logo's, teksten, foto's, namen en al onze communicatie in het algemeen zijn beschermd door intellectuele eigendomsrechten die hetzij bij ons, hetzij bij onze toeleveranciers of andere rechthebbenden liggen.
    2. Het is verboden gebruik te maken van en/of wijzigingen aan te brengen in de intellectuele eigendomsrechten zoals beschreven in dit artikel. Zo mag je bijvoorbeeld tekeningen, foto's namen, teksten, logo's, kleurencombinatie, etc. niet kopiëren of reproduceren zonder onze voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming.
  6. Klachtenregeling en geschillen
    1. Wij hopen uiteraard altijd dat al onze klanten 100% tevreden zijn. Als je toch klachten zou hebben over onze diensten, kan je ons contacteren via de contactgegevens vermeld in artikel 1 tijdens de onderstaande openingsuren: 

Maandag 13u00 tot 18u30

Dinsdag tot vrijdag 09u30 tot 18u30 doorlopend

Zaterdag 09u30 tot 18u30 doorlopend

Zondag 09u30 tot 12u00

Feestdagen gesloten

We doen er alles aan om je klacht binnen de 7 dagen te behandelen.

  1. Op alle overeenkomsten die we afsluiten met onze klanten, ongeacht hun woonplaats, is uitsluitend het Belgische recht van toepassing. Als om redenen van internationaal recht toch een ander recht van toepassing is, zal bij de interpretatie van deze algemene voorwaarden in de eerste plaats worden teruggegrepen naar Boek VI van het Belgische Wetboek van Economisch Recht.
  2. Bij geschillen zijn enkel de bevoegde Belgische rechtbanken bevoegd. Wellens Men is bereid om een geschil op te lossen via een alternatieve geschillenbemiddeling hetzij via bemiddeling of arbitrage.
  3. Als consument heb je ook de mogelijkheid om het geschil buiten de rechtbank op te lossen. Je kan hiervoor terecht bij de Consumentenombudsdienst van de Federale Overheid. Zij is bevoegd om elke aanvraag tot buitengerechtelijke regeling van consumentengeschillen te ontvangen. Ze zal op haar beurt de aanvraag ofwel zelf behandelen ofwel doorsturen naar een gekwalificeerde entiteit. Je kan de Consumentenombudsdienst bereiken via deze link: consumentenombudsdienst.be/nl.
  4. Bij geschillen met een grensoverschrijdend karakter kan je bovendien beroep doen op het Online Dispute Resolution platform van de Europese Unie via deze link: ec.europa.eu/odr.
  5. Diverse bepalingen
    1. Indien enige bepaling van deze Algemene Voorwaarden onwettig, nietig of voor enige andere reden niet afdwingbaar zou zijn dan zal deze voorwaarde geacht worden te kunnen worden afgescheiden van deze Algemene Voorwaarden en niet de geldigheid en afdwingbaarheid van de overige bepalingen beïnvloeden.
    2. Deze Algemene Voorwaarden vormen de volledige overeenkomst tussen Partijen met betrekking tot de erin opgenomen materie.